Soalan 1 : Rumusan
[30 markah]
Budaya makan
bersama-sama dengan keluarga kini semakin kurang diamalkan. Meluangkan masa
makan bersama-sama dengan keluarga sekurang-kurangnya sekali sehari memberikan
kesan besar kepada kesejahteraan minda dan emosi anak-anak. Malangnya,
anak-anak zaman sekarang makan tanpa mengikut waktu makan yang sepatutnya.
Memang tidak dapat dinafikan bahawa amat sukar untuk mencari masa makan
bersama, terutamanya pada waktu siang namun kita boleh berkumpul sekeluarga
pada waktu makan malam.
Ada kalanya
anak-anak mempunyai pandangan negatif terhadap ibu bapa. Oleh yang demikian,
ibu bapa boleh menjadikan masa makan sebagai masa yang terbaik untuk memuji
anak-anak. Mereka boleh berterima kasih kepada perlakuan baik atau kerajinan
mereka dalam membantu keluarga dan belajar. Perbincangan ketika masa makan juga
dapat melatih anak-anak berfikir dan bertutur kerana perbualan panjang antara
ibu bapa dengan anak-anak pasti berlaku. Tamsilnya, anak-anak dapat belajar
perkataan baharu yang diperoleh ketika perbualan di meja makan. Selain itu,
keakraban hubungan antara anggota keluarga akan terjalin. Keakraban hubungan
ini memberikan kesan besar kepada kehidupan anak-anak dan akan mempengaruhi
tabiat makan mereka. Tegasnya, makan bersama-sama dengan keluarga perlu menjadi
amalan dalam masyarakat kita. Amalan ini mampu membentuk adab sopan anak-anak
demi menjadikan mereka anggota masyarakat yang berhemah.
(Dipetik dan diubah suai
daripada
‘Amalan Makan Bersama ’,
Harian Metro, 21 Mac
2012)
Soalan 2 : Pemahaman
[35 markah]
Soalan 2 (a) – Petikan Umum
Berdasarkan petikan Soalan
1, jawab soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda
sendiri.
(i) Berikan maksud rangkai kata kesejahteraan minda.
[2 markah]
(ii) Apakah tabiat buruk yang diamalkan oleh anak-anak ketika
makan?
[3 markah]
(iii)
Pada pendapat anda, apakah
langkah-langkah untuk menggalakkan amalan makan bersama-sama dengan keluarga?
[4 markah]
Soalan 2 (b) – Petikan Cerpen
Baca petikan cerpen di bawah dengan teliti, kemudian jawab
soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
Sekali ibu kembali mengamuk lagi dan
puncanya daripada Ceper itu juga. Kali ini bukan kerana banjir yang dibawa oleh
Ceper yang melanda padi. Musim itu musim kemarau. Tidak sangka kemarau akan
memanjang sampai berbulan-bulan. Sawah habis kering. Lembu kerbau asyik diheret
ke Ceper saja untuk menghilangkan dahaga kerana semua telaga dan kubang di
sawah kering. Baruh-baruh yang dulunya tidak pernah kering itu pun kering juga.
Sungai Ceper semakin hari semakin
tohor sehingga air sampai paras buku lali. Ikan-ikan terperangkap dan banyak
yang mati kerana tidak boleh main air lagi. Sungai menjadi busuk kerana najis
tidak boleh mengalir. Hendak mandi menyelam kepala dalam-dalam pun tidak boleh
lagi kerana air Ceper betul-betul tohor.
Ibu mengamuk juga. Dia maki-maki
Ceper yang boleh jadi begitu sehingga menyusahkan semua. Baruh habis kering.
Padi pun kecut di dalam sawah. Yang sudah menguning boleh jadi tahan-tahan
sampai benar-benar tunduk. Tetapi banyak yang belum masuk isi habis kering dan
mati menjadi jerami begitu sahaja. Yang kuning pun nampak saja besar biji-biji
padinya, tetapi banyak yang hampa kerana kemarau panjang sangat dan air Sungai
Ceper tidak boleh menolong langsung.
( Dipetik daripada "Ibu
dan Ceper"
oleh Shahnon Ahmad
dalam antologi Harga
Remaja,
Dewan Bahasa dan Pustaka)
(i) Bagaimanakah
keadaan Sungai Ceper apabila dilanda kemarau panjang?
[2 markah]
(ii) Pada pendapat anda, apakah
langkah-langkah yang boleh diambil oleh pelbagai pihak apabila bencana alam
melanda?
[3 markah]
(iii) Huraikan satu persoalan daripada
petikan dan satu persoalan daripada keseluruhan cerpen ini.
[4 markah]
Baca petikan prosa klasik di bawah dengan teliti, kemudian
jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
Alkisah, maka tersebutlah perkataan
Raja Kedah berkelahi dengan saudaranya di dalam negeri Kedah. Kemudian
saudaranya yang tua Raja Kedah itu berkirim surat pula menyilakan Opu Daeng
yang berlima bersaudara, silakan ke Kedah.
Maka tiada berapa
antara maka muafakatlah Opu Daeng yang berlima bersaudara itu. Maka bersiaplah
masing-masing dengan kelengkapannya serta dengan kenaikannya sebuah seorang.
Maka sampai waktu
ketika yang baik, maka dilangkahkan dengan langkah rijalul ghaib. Maka
belayarlah ke negeri Kedah. Serta sampai dipanggil oleh Yang Amtuan Raja Kedah
masuk ke dalam kota. Maka berjumpalah dengan Yang Amtuan Kedah. Maka
berjamu-jamulah santap nasi. Telah sudah santap air panas, maka Raja Kedah pun
berkhabarlah, “Minta tolong perang, kerana saya berkelahi dengan saudara saya
sebab berebutkan kerajaan.”
Khabar Raja Kedah,
“Jikalau menang saya perang, saya berilah Opu Daeng yang berlima bersaudara,
saya berilah seorang lima belas bahara.”
Kemudian dijawab
oleh Opu Daeng, “Khabar Raja Kedah itu, saya minta cap tandatangan, dan
mana-mana sekalian orang dagang yang datang dari Timur ada di dalam negeri
Kedah ini dan seperti Bugis dan Mengkasar dan Mandura semuanya itu diserahkan
kepada saya perintahnya.”
(Dipetik daripada
“Hikayat Opu Daeng
Menambun”
alam antologi Dirgahayu
Bahasaku,
Dewan Bahasa dan Pustaka)
(i) Mengapakah Opu Daeng dan saudara-saudaranya
diutus supaya datang ke Kedah oleh Raja Kedah?
[2 markah]
(ii) Nyatakan perjanjian yang dibuat oleh kedua-dua
belah pihak sekiranya Raja Kedah berjaya mencapai hasratnya untuk memerintah
negeri Kedah.
[3 markah]
(iii)
Pada pendapat anda, apakah kepentingan sesuatu
perjanjian.
Berikan
dua kepentingan.
[3 markah]
Baca pantun di bawah dengan teliti, kemudian jawab
soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
PANTUN LAPAN KERAT
Tebaslah hutan buat
halaman,
Di tepi halaman
menanam kubis,
Diselang dengan
pokok papaya;
Biarlah sabar dalam
perlahan,
Itulah tanda tuan
beriman,
Tidak patah
digoncang iblis,
Akhirnya tuan
menang berjaya.
Ikan teluk
parang-parang,
Anak ketam disangka
lelabi,
Berburu musim
tengkujuh,
Dapat buruan
dibelah-belah;
Bukan makhluk
sebarang-barang,
Cucu Adam sepaian
nabi,
Turun dari langit
ketujuh,
Jadi khalifah
kepada Allah.
Lengkang-lengkung
apa dipaku,
Paku jatuh patah
dua,
Menjadi riuh orang
di darat,
Anak Cik Itam jatuh
jalar;
Bumi kandungan nenek moyangku,
Kerana lalai rosak
binasa,
Kebudayaan Timur
dinodai Barat,
Bahasa ibunda hina
terbiar.
( Antologi Dirgahayu
Bahasaku,
Dewan Bahasa dan Pustaka
)
(i)
Berdasarkan rangkap pertama, nyatakan
sifat-sifat orang yang beriman.
[2 markah]
(ii) Pada pendapat anda, apakah faktor-faktor yang
menyebabkan generasi baharu mudah terpengaruh oleh budaya Barat?
Berikan dua faktor.
[4 markah]
(iii)
Jelaskan mesej yang hendak disampaikan berdasarkan pantun di atas.
[ 3 markah
]
Soalan 3 : Pengetahuan dan Kemahiran
Bahasa
[30 markah]
Jawab
semua soalan.
(a) Tulis dua ayat bagi tiap-tiap perkataan di
bawah untuk menunjukkan bahawa anda faham akan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh menambahkan imbuhan atau
menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa atau nama khas.
(i)
badan
(ii)
dasar
(iii)
rendah
[ 6 markah
]
(b) Tukar ayat susunan songsang di bawah kepada
ayat susunan biasa tanpa mengubah maksud asalnya.
(i)
Tersusun kemas alat-alat
pertukangan di dalam bengkel itu.
(ii)
Perlu kita tamatkan sahaja
perlawanan bola sepak ini kerana hujan makin lebat.
(iii) Akan menerima hadiah utama
sesiapa sahaja yang meneka kedudukan bola dengan tepat.
[ 6 markah
]
(c) Dalam
setiap ayat di bawah, terdapat satu
kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan
imbuhan. Senaraikan dan betulkan
kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat anda tidak boleh menyenaraikan lebih
daripada satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan. Anda tidak
perlu menyalin petikan itu semula.
(i) Pekerja
salun itu telah mencucikan rambut adik yang kerinting mewarnakannya.
(ii) Kehilangan anak sulong Puan Rahimah sejak seminggu lalu
dirisaukan ahli keluarganya.
(iii) Kerim muka yang digunakan oleh kakak mudah mendapatkan di
pasar raya seluruh negara
[
6 markah ]
(d) Dalam setiap ayat di bawah terdapat
satu kesalahan penggunaan
kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan
itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu
kesalahan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Anda tidak perlu
menyalin ayat itu semula.
(ii)
“Pembinaan Planetarium Negara merupakan penanda
kemajuan dalam bidang kajian angkasa raya yang dibanggakan oleh kami, “ kata
kumpulan pelajar itu.
(iii)
Kerajaan berusaha meninggikan bahasa Melayu
melalui inisiatif memperkasakan penggunaan bahasa ini dalam berbagai sektor.
[6 markah]
(e) Baca petikan di bawah
ini dengan teliti kemudian nyatakan tiga peribahasa yang sesuai dengan
situasi-situasi dalam petikan tersebut.
[6 markah]
Soalan 4: Novel
[15
markah]
Jawab
soalan-soalan di bawah berdasarkan
novel-novel yang berikut.
(ii)
Azfa Hanani karya Halis Azhan
Mohd Hanafiah
(iv)
Kembara Amira karya Amer Hamzah
L.Kadir
(a) Huraikan dua persoalan ketabahan yang terdapat dalam sebuah novel yang telah
anda pelajari.
[7 markah]
(b) Jelaskan satu persamaan watak utama yang
terdapat dalam dua buah novel yang telah
anda kaji.
[8
markah]
KERTAS SOALAN TAMAT