SKEMA PEMARKAHAN PERCUBAAN
SPM BAHASA MELAYU KERTAS 1
2 Jam 15 Min
SKEMA JAWABAN / GARIS PANDUAN UNTUK GURU
BAHAGIAN A
Gambar
di bawah menunjukkan aktiviti kejiranan dalam kalangan masyarakat. Huraikan
pendapat anda tentang usaha-usaha
untuk memupuk semangat kejiranan dalam kalangan masyarakat Malaysia.
Panjangnya huraian hendaklah antara 200 - 250 patah perkataan.
Format :
Tiada
Tugasan Soalan
:
Murid-murid dapat menghuraikan
usaha-usaha memupuk semangat kejiranan dalam kalangan
masyarakat Malaysia yang dinyatakan
dalam bahan rangsangan.
1. Melibatkan
diri dalam aktiviti gotong-royong – bekerjasama membersih kawasan tempat
tinggal – saling berkenalan semasa bergotong-royong – lahir masyarakat yang
mempunyai semangat kejiranan
2. Mengamalkan
ziarah-menziarahi – jiran yang sakit atau mengadakan kenduri – membantu atau
turut meraikan majlis yang diadakan – wujud masyarakat yang saling menolong
antara satu sama lain yang lahir dari semangat kejiranan
3. Menganjurkan
rumah terbuka – masyarakat berbagai-bagai kaum hadir – saling berkenalan – mengenali
adat dan budaya kaum-kaum di negara ini – wujud rasa hormat-menghormati –
masyarakat harmonis yang lahir dari semangat kejiranan
Soalan 1
Amalan berjimat cermat amat
dituntut dalam kehidupan seharian.
Sebagai pelajar, bincangkan
cara-cara anda mengamalkan sikap berjimat cermat dalam kehidupan seharian.
Format :
Tiada
Tugasan Soalan :
Murid-murid dapat menghuraikan
cara-cara dia (ada saya/kita dalam ayat tapik) mengamalkan sikap berjimat
cermat dalam kehidupan seharian.
2. Membawa
bekalan makanan ke sekolah.
3.
Membantu keluarga berjimat cermat – membantu keluarga menanam
sayur-sayuran di sekeliling rumah.
4.
Mengelakkan pembaziran – menggunakan barangan dengan cermat dan membeli
mengikut keperluan.
5.
Menabung wang untuk digunakan semasa diperlukan.
6.
Mengamalkan makan di rumah
7.
Menggunakan air dan elektrik dengan cermat
Soalan
2
Belakangan ini, masyarakat sering digemparkan oleh berita yang melibatkan
kehilangan, penculikan, dan pembunuhan kanak-kanak. Sehubungan dengan itu, keluarga
perlu memainkan peranan dalam memastikan keselamatan anak-anak terjamin.
Dimensi : Keluarga
Format :
Tiada
Tugasan soalan :
1.
Ibu bapa dan ahli keluarga berperanan memastikan
keselamatan anak-anak pada setiap masa.
2.
Ibu bapa dan ahli keluarga berperanan memberi didikan
kepada anak-anak tentang keselamatan diri.
3.
Ibu bapa dan ahli keluarga berperanan memberi kasih sayang sepenuhnya
kepada anak-anak supaya mereka berasa disayangi, dihargai dan selamat – tidak
mengabaikan anak-anak.
4.
Ibu bapa dan ahli keluarga berperanan tidak lalai
dalam menjaga keselamatan anak-anak.
Soalan 3
Format :
Rencana – tolak markah format
Tiada tajuk – tolak 1
Tiada nama penulis – tolak 1
Murid-murid dapat menulis rencana tentang manfaat dasar 1Murid 1Sukan
kepada negara
Cadangan Idea :
1. Melahirkan modal insan yang bersahsiah
unggul dan berkeperibadian mulia.
2. Memupuk perpaduan kaum.
3. Menyediakan pelapis dalam bidang sukan
demi kecemerlangan sukan negara.
4. Meningkatkan ekonomi negara melalui
penganjuran pertandingan-pertandingan sukan.
5. Melahirkan rakyat yang sihat fizikal dan
mental.
Soalan 4
Dimensi : Antarabangsa
Format :
Tiada
2. Malaysia
/ negara-negara jiran / negara maju boleh membuat pelaburan berkaitan dengan
sektor pertanian di negara-negara membangun – pelaburan boleh dilaksanakan
dalam sektor pertanian – negara-negara membangun mempunyai sumber tanah dan
buruh – perkara ini akan mengurangkan kos.
3. Malaysia
/ negara-negara jiran / negara maju boleh
menyuntik modal pinjaman kepada negara-negara membangun untuk mengusahakan
sektor pertanian – cara ini membolehkan negara-negara membangun mempunyai
peruntukan yang mencukupi dalam usaha membangunkan pertanian di negara mereka
sendiri.
4. Malaysia
/ negara-negara jiran / negara maju
boleh berkongsi menyediakan kepakaran dalam sektor pertanian –
pakar-pakar boleh memberikan nasihat dan tunjuk ajar untuk mengusahakan dan
memajukan sektor pertanian dengan lebih cekap – membolehkan pulangan yang
lumayan
5. Malaysia
/ negara-negara jiran / negara maju boleh berkongsi teknologi / pelbagai mesin
yang canggih berkaitan dengan sektor pertanian – mesin tersebut boleh
mengurangkan kos buruh – mesin-mesin ini juga menambah produktiviti pertanian.
6. Malaysia/
negara-negara jiran / negara maju menyalurkan bantuan kemanusia kepada negara
serantau yang menghadapi masalah makanan – bencana alam.
Membaca karya
sastera dapat menyemai perasaan cinta akan negara, menambahkan ilmu pengetahuan
dan memberikan pengajaran kepada pembaca.
Bincangkan.
Dimensi : KOMSAS
Format :
Tiada
Cadangan Idea :
1.
Menyemai
perasaan cinta akan negara
-
Isi
cerita menaikkan semangat
-
Ucapan
atau kata-kata menimbul rasa ingin berjuang
-
Semangat
perjuangan watak dalam karya menyuntik
keberanian, semangat patriotic.
-
Kekejaman
dan kerakusan penjajah yang terdapat
dalam karya
2.
menambahkan
ilmu pengetahuan
-
dalam
karya terdapat pelbagai ilmu – sejarah, geografi, sains
-
ilmu
dalam karya jadi panduan
-
tindakan
watak dalam cerita boleh memberi ilmu kemanusiaan dan pengalaman berguna kepada
pembaca
3.
memberikan
pengajaran
-
peristiwa,
tindakan watak, dan isi boleh dijadikan panduan kepada pembaca