Soalan 1 : Rumusan
|
[30 markah]
|
Baca petikan di bawah
dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang usaha-usaha menghargai
jasa veteran tentera dan sebab-sebab
veteran tentera perlu diberikan penghargaan. Panjangnya rumusan hendaklah
tidak melebihi 120 patah perkataan.
Semenjak sekian lama, negara kita telah
menikmati keamanan yang berterusan
kerana jasa yang tidak ternilai oleh para perajurit negara. Setelah bersara daripada perkhidmatan
kerajaan dan bergelar veteran tentera,
golongan ini tidak wajar dilupakan begitu sahaja. Sehubungan dengan itu, Program
Pengiktirafan Veteran 1Malaysia (1MVRP) telah dirasmikan oleh Perdana
Menteri pada 15 Disember 2012 di Kuala Kangsar, Perak untuk memberikan sokongan
yang lebih menyeluruh dalam meningkatkan
taraf sosioekonomi veteran
tentera.
Kita tidak dapat menafikan bahawa terdapat veteran tentera yang masih tinggal di rumah
yang kurang sempurna. Oleh itu,
kerajaan berusaha menyediakan rumah yang lebih selesa pada kos yang
rendah untuk veteran tentera. Projek ini telah dimulakan pada tahun 2012
dengan membina sebanyak 49 buah rumah. Kini veteran tentera yang tinggal di
kawasan luar bandar dapat menikmati keselesaan tinggal di rumah sendiri
dengan keadaan persekitaran yang lebih baik. Dalam memastikan veteran tentera
tidak ketinggalan dalam arus kemajuan semasa, 31 kem tentera telah dijadikan
sebagai pusat sehenti veteran tentera
yang tinggal di kawasan luar bandar . Di pusat ini, mereka boleh mendapatkan khidmat nasihat , pelbagai kemudahan
sosial dan memupuk hubungan yang lebih erat dengan pegawai Jabatan Hal Ehwal
Veteran ATM (JHEV). Seterusnya,
kerajaan juga bersedia memenuhi keperluan kebajikan keluarga veteran tentera supaya
kehidupan mereka lebih terjamin.
Kebanyakan veteran tentera mempunyai kemahiran dan kepakaran yang berharga kepada
organisasi korporat. Oleh hal yang demikian JHEV telah memperkenalkan program
penempatan kerja untuk veteran tentera dalam sektor swasta. Natijahnya, melalui kerjasama dengan
sektor korporat, JHEV sudah berjaya
menempatkan sebanyak 1,354 orang veteran tentera untuk berkhidmat dalam
sektor swasta dan korporat. Suatu hal
yang menarik lagi, lebih 90 peratus
veteran tentera berminat untuk menjadi usahawan. Bagi merealisasikan
cita-cita mereka, para veteran tentera diberi bantuan kewangan dan khidmat
nasihat untuk memulakan perniagaan seperti peruncitan, makanan dan minuman.
Manakala untuk mendapatkan kemahiran yang lebih tinggi veteran tentera
dipelawa mengikuti pelbagai latihan
dan kursus yang diiktiraf oleh Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK). JHEV juga telah menyediakan sesi
taklimat mengenai Azam Niaga yang diadakan di seluruh Malaysia untuk membantu veteran tentera yang telah
menceburi bidang perniagaan mengembangkan perniagaan mereka.
Sebagai golongan yang berjasa, veteran
tentera juga dibekalkan dengan Kad Bekas Tentera (KBT) . Seramai 117,051
pemegang KBT telah dapat menikmati keistimewaan dan diskaun
yang ditawarkan melalui program ini. Diharapkan
dengan adanya semua inisiatif ini veteran tentera bukan sahaja dapat berdikari malah dapat meningkatkan
kedudukan moral mereka dengan lebih ketara. Kita sewajarnya
terus menyokong transformasi dalam kehidupan veteran tentera dan keluarga
mereka sejajar dengan pelan pembangunan negara yang dibentuk untuk rakyat
negara ini.
|
(Dipetik dan diubah suai daripada
‘Mengenang Pengorbanan Wira Negara’
oleh Mejar Jeneral Datuk Zulkiflee Mazlan dan
Laksamana Tan Sri Ilyas Din (B)
Berita Harian, 29 Julai 2013)
|
Soalan 2 : Pemahaman
Soalan 2 (a)
- Petikan Umum
|
||
Berdasarkan petikan Soalan
1, jawab soalan-soalan yang berikut
dengan menggunakan ayat anda sendiri.
|
||
(i)
|
Berikan maksud rangkai kata menikmati
keistimewaan.
[2 markah]
|
|
(ii)
|
Pengarang menyatakan beberapa
harapan terhadap veteran tentera.
Nyatakan dua harapan.
[3 markah]
|
|
(iii)
|
Nyatakan pendapat anda tentang cara-cara untuk menarik golongan remaja
menyertai angkatan tentera.
[4 markah]
|
|
Soalan 2(b) - Petikan
Drama
|
Baca petikan drama di
bawah dengan teliti, kemudian jawab
soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
|
Romli :
Itu betul, Pak Sudin. Tapi kita tak tahu akan jadi sampai begini. Kuda-kuda
itu
membawa penyakit.
Pak Sudin : Kita nak buat apa sekarang?
Kamar :
Kita pergi jumpa tuan Dollah. Kita ceritakan perkara yang sedang berlaku.
Pak Sudin : Nak cerita apa?
Leman : Kita katalah, sebelum dia datang
dengan kuda-kudanya, air sungai bukan
begini.
Ikan banyak, udang banyak. Sekarang tengok apa dah jadi?
Romli : Kuda- kuda dia mandi,
meloncat-loncat, entah apa-apa lagi yang dibuatnya di
dalam sungai tu.
Kamar : Anak- anak kita sakit, isteri
kita sakit. Kita pun tak sedap badan. Apa nak jadi
ha?
Leman : Penyakit yang bukan-bukan pula
tu. Tengok apa jadi dekat anak aku? Anak
Romli, anak Sudin? Mata budak tu tertangkup langsung.
Ada yang lumpuh,
yang pekak, yang tolol. Dulu mana pernah jadi semua ni? Lama-lama
nanti
apa
jadi pada masyarakat kita?
Pak Sudin : Siapa kata semua ni kerana kuda-kuda
Tuan Dollah?
Romli : Mengapa dulu tak begini?
|
(Dipetik
daripada
drama
‘1400’
oleh
Noordin Hassan
dalam
antologi Dirgahayu Bahasaku,
Dewan
Bahasa dan Pustaka)
|
(i)
|
Nyatakan masalah-masalah yang dihadapi oleh kanak-kanak di kampung tersebut.
[2
markah]
|
|
(ii)
|
Jelaskan usaha-usaha yang dapat dilakukan untuk mencegah penyakit
berjangkit merebak dalam kalangan masyarakat.
[3 markah]
|
|
(iii)
|
Huraikan satu pengajaran dalam petikan drama di atas dan satu pengajaran lain
daripada drama tersebut yang tidak terdapat dalam
petikan. [4 markah]
|
Soalan 2(c) - Petikan Prosa Klasik
|
||
Baca petikan prosa klasik di bawah dengan
teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat
anda sendiri.
|
||
Setelah itu diberinya pula Awang Sulung
sebilah parang, disuruhnya mencari kayu. Orang mengambil kayu bakau dan temu
laut, tetapi Awang Sulung mengambil batang nipah.
“Apa gunanya menyimpan budak hitam ini? Disuruh mengambil air
diambilnya air masin, disuruh mengambil kayu diambilnya batang nipah ...,”
bebel jurumudi itu di depan Tuan Puteri Dayang Seri Jawa.
Waktu diadakan kenduri, jurumudi menyuruh Si Kembang Cina
memberikan sisa-sisa nasi di dalam tempurung berbulu untuk Awang Sulung.
Sedang Si Kembang Cina membuat kerja itu terpandanglah oleh Tuan Puteri
Dayang Seri Jawa lalu dimarahinya. “Mengapa kau buat begini, hai perempuan
celaka? Bapa engkau atau laki engkaukah si jurumudi bedebah itu?”
Kemudian disuruhnya Si Kembang
Cina menyediakan hidangan istimewa untuk Awang Sulung dengan talamnya
beralaskan kain kuning.
“Sudah itu bawa buyung suasa berisi
air masin itu ke mari,” perintahnya lagi.
Tuan Puteri Dayang Seri Jawa
merasa air masin di dalam buyung itu sudah bertukar menjadi manis bagai
serbat, lalu disuruhnya pula Si Kembang Cina merasanya. Si Kembang Cina
merasa takjub. Bagaimanakah air masin boleh bertukar menjadi serbat?
“Lain kali ingat sedikit
perbuatanmu itu!” kata Tuan Puteri Dayang Seri Jawa sambil menunjal muka Si
Kembang Cina.
|
||
(Dipetik daripada
‛Pelayaran yang Penuh
Peristiwa’
dalam antologi Harga Remaja,
Dewan Bahasa dan Pustaka)
|
||
(i)
|
Berikan maksud rangkai kata apa
gunanya menyimpan [2 markah]
|
|
(ii)
|
Setelah
melihat Si Kembang Cina mengerjakan suruhan jurumudi, nyatakan tindakan-tindakan Tuan Puteri
Dayang Seri Jawa terhadap Si Kembang Cina.
[3 markah]
|
|
(iii)
|
Sekiranya anda
Si Kembang Cina, apakah yang wajar anda lakukan apabila disuruh oleh jurumudi
menyediakan hidangan sisa-sisa nasi di dalam tempurung berbulu untuk Awang
Sulung?
Kemukakan dua
pendapat anda.
[3 markah]
|
Soalan 2(d) – Puisi
Tradisional
|
||
Baca puisi di bawah dengan
teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat
anda sendiri.
|
||
Gurindam Tonggak Dua Belas
Mohd Sidek Mohd Dollah (Mas Adeki)
(penyelenggara)
Hendak pandai menghargai masa,
Jangan dinanti esok lusa.
Ketekunan akan membawa kejayaan,
Kegigihan bekerja dengan keupayaan.
Wajah ceria keseronokan bekerja,
Usah berduka bermuram durja.
Hidup dalam kemuliaan kesederhanaan,
Bertindak
dengan penuh kebijaksanaan.
Ketinggian peribadi jadi amalan,
Ketelusan hati jadi bekalan.
Kekuatan sifat baik hati,
Bertimbang rasa dan bersimpati.
Pengaruh kepimpinan melalui teladan,
Baik buruk jadikan sempadan.
Menjadi kewajipan menjalan tugas,
Walaupun sederhana tetapi tegas.
Kebijaksanaan berhemat perlu diutama,
Tidak membazir teliti saksama.
Keutamaan kesabaran fikiran tenang,
Perkara susah menjadi senang.
Peningkatan bakat diberi sokongan,
Tunjukkan kebolehan jadikan dorongan.
Nikmat mencipta budaya kreatif,
Kembangkan bakat semoga aktif.
Seuntai Kasih Secebis Harapan, 2007
Antologi Dirgahayu
Bahasaku,
Dewan Bahasa dan Pustaka
|
||
(i)
|
Berikan maksud perkara susah menjadi senang.
[2
markah]
|
|
(ii)
|
Jangan dinanti esok lusa pada rangkap 1 baris kedua membawa
maksud kita dilarang menangguh-nangguhkan kerja yang diberikan.
Pada pendapat anda, mengapakah kita dilarang
menangguh-nangguhkan pekerjaan yang telah diamanahkan kepada kita? [3 markah]
[3 markah]
|
|
(iii)
|
Huraikan dua nilai murni
yang terdapat dalam rangkap 4, 5 dan 6 gurindam di atas.
[4 markah]
|
Soalan 3: Pengetahuan dan
Kemahiran Bahasa
[ 30 markah
]
Jawab
semua soalan.
(a)
|
Tulis satu ayat bagi setiap perkataan di
bawah untuk menunjukkan bahawa anda
faham akan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh menambahkan imbuhan,
menukarkan imbuhan atau menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa atau
nama khas.
|
|
(i)
|
kelihatan
|
|
(ii)
|
penglihatan
|
|
(iii)
|
kekurangan
|
|
(iv)
|
pengurangan
|
|
(v)
|
kepanasan
|
|
(vi)
|
pemanasan
|
|
[6 markah]
|
(b)
|
Tukarkan ayat bersusunan biasa di bawah kepada ayat bersusunan songsang tanpa
mengubah maksud asalnya.
|
|
(i)
|
Mereka diminta menyusun kerusi sebelum
acara sukan bermula di padang sekolah.
|
|
(ii)
|
Encik Hashim telah membeli rumah banglo di Cameron Highlands dengan duit
titik peluhnya sendiri.
|
|
(iii)
|
Gadis dari Brunei Darussalam itu diperisteri oleh Encik Halim sebulan
yang
lalu.
|
|
[6 markah]
|
(c)
|
Dalam petikan di bawah, terdapat tiga
kesalahan ejaan dan tiga kesalahan penggunaan imbuhan. Senaraikan
dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada tiga kesalahan ejaan dan tiga kesalahan
penggunaan imbuhan. Anda tidak perlu menyalin petikan itu semula.
|
Semua
anggota keluarga, jiran tetangga dan masyarakat perlu memainkan peranan
masing-masing dalam kontek memupuk penghidupan berkeluarga yang sihat dan
masyarakat yang dinamik untuk bina negara yang maju. Semua pihak haruslah
bertanggung jawab untuk membimbing
keluarga ke arah kesejahteraan. Tambahan pula, kedudukan istemewa sebagai ibu
bapa membolehkan mereka memain peranan yang lebih berkesan dalam menangani
gejala yang tidak diingini.
|
|
[6 markah]
|
(d)
|
Dalam
setiap ayat di bawah terdapat satu
kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Senaraikan
dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh
menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan kata atau istilah dan satu
kesalahan tatabahasa. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.
|
|
(i)
|
Jabatan Meteorologi telah mengenal
pasti antara sebab-sebab berlakunya kejadian tanah runtuh ialah hujan kuat
yang berpanjangan.
|
|
(ii)
|
Pemberian bantuan dan beberapa intensif
untuk membantu para penjawat awam telah kerajaan
putuskan pada hari ini.
|
|
(iii)
|
Setelah
dibicarakan ke mahkamah pada petang tadi, orang yang kena tuduh telah
ditemui
bersalah dan dihukum penjara selama setahun.
|
|
[6 markah]
|
(e)
|
Baca maksud peribahasa di bawah dengan teliti, kemudian nyatakan
peribahasa yang sesuai dengan maksud peribahasa tersebut.
|
i)
Mengerjakan sesuatu yang sukar hendaklah
sabar sehingga mencapai kejayaan.
|
|
ii)
Menyesuaikan diri dengan budaya dan
peraturan di sesuatu tempat.
|
|
iii)
Berjaga-jaga sebelum mendapat sesuatu
bencana
|
Soalan 4: Novel
[15 markah]
Jawab soalan-soalan
di bawah berdasarkan novel-novel yang berikut:
|
||
(i)
(ii)
(iii)
(iv)
(v)
(vi)
(vii)
(viii)
|
PAPA … (akhirnya kau tewas
jua!) karya Deana Yusuf
Azfa Hanani
karya Halis Azhan Mohd. Hanafiah
Melunas Rindu
karya Hartini Hamzah
Renyah karya
Gunawan Mahmood
Interlok karya
Abdullah Hussain
Sutera Dalam
Lukisan karya Abd. Talib Hassan
Kembara Amira karya Amer Hmzah L. Kadir
Kabus di
Perbukitan karya Mohamad Kholid
|
|
(a)
|
Berdasarkan sebuah novel yang
telah anda kaji, jelaskan bagaimanakah watak
sampingan
membantu menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh watak utama?
|
|
[7 markah]
|
||
(b)
|
setiap novel tersebut.
|
|
[8 markah]
|
KERTAS SOALAN TAMAT