SKEMA PEMARKAHAN BAHASA MELAYU
KERTAS 1103/2
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN 2013
Panduan Pemarkahan
Soalan 1 Rumusan
Markah penuh 30 dibahagi kepada:
a) Isi - 20 markah
b) Bahasa - 10 markah
a) Isi [20 markah]
Nota
(i) Panduan mengira perkataan
Perkataan yang dikira sebagai satu
perkataan:
-
nama
khas
-
perkataan
berulang
-
penggunaan
kata sendi di dan ke
-
tarikh
-
angka
yang ditulis dengan nombor atau perkataan
-
gelaran
(ii) Kira dan tandakan jawapan calon setakat 120
perkataan sahaja sebelum diperiksa.
(iii) Periksa jawapan calon setakat 120 perkataan sahaja. Yang selebihnya tidak perlu
diperiksa.
(iv) Berikan markah penuh bagi setiap isi yang tepat dan lengkap sahaja.
b) Bahasa [10 markah]
Asas pemberian markah bahasa tertakluk kepada markah isi seperti yang
dinyatakan dalam:
Peringkat
|
Markah Isi
|
Markah Bahasa
|
Huraian Bahasa
|
Baik
|
18 – 20
15 - 17
|
9 – 10
7 - 9
|
- kesinambungan isi baik
- Struktur ayat/tatabahasa baik
- Kosa kata luas
- Tanda baca/ejaan betul
|
Sederhana
|
12 – 14
8 - 11
|
6 – 7
4 - 6
|
- Kesinambungan isi masih baik
- Struktur ayat/tatabahasa masih
memuaskan
- Tanda baca/ejaan juga memuaskan
|
Lemah
|
1 - 7
|
1 - 4
|
- Pada keseluruhannya dalam serba
kekurangan/tidak memuaskan
|
Nota
Umumnya markah bahasa ialah separuh markah
isi.
(i)
Jika
bahasanya agak baik, tambah 1 markah lagi
(ii)
Jika
bahasanya kurang memuaskan, tolak 1
markah
(iii)
Jika disalin bulat-bulat perkataan demi
perkataan, ayat demi ayat walaupun jumlah perkataan kurang daripada 120
perkataan, berikan 0 markah.
(iv)
Jika
rumusan kurang 120 perkataan, markah
tidak dipotong.
[Markah Bahasa, Maksimum: 10 markah]
Skema Jawapan Rumusan
Pendahuluan
Petikan membincangkan punca-punca berlakunya stres dalam
kalangan remaja /
pada masa ini. 2m
Petikan
membincangkan punca-punca berlakunya stres. 1
m
Isi Tersurat
1.
Masalah
hubungan dengan rakan sebaya dan keluarga 2m
2.
Kehilangan
sahabat baik. 2m
3.
Sukar
menyesuaikan diri dengan suasana dan persekitaran
yang baru 2m
4.
Tidak
dapat menerima kehadiran orang baru
dalam keluarga 2m
5.
Ibu
bapa yang bersikap pilih kasih terhadap anak-anak 2m
6.
Sikap
malu dengan kekurangan diri 2m
7.
Perbezaan umur yang terlalu jauh antara adik-beradik 2m
8.
Remaja
daripada keluarga berpendapatan rendah dan golongan etnik minoriti 2m
9.
Ibu
bapa yang tidak mempunyai
pendidikan tinggi 2m
Isi Tersirat
1.
Kesihatan
diri remaja akan terjamin 2m
2.
Dapat
mengelakkan sakit mental 2m
3.
Dapat
belajar dengan sempurna 2m
4.
Dapat
menjadi manusia yang normal 2m
5.
Kehidupan
remaja akan bahagia 2m
6.
Produktiviti
diri remaja meningkat 2m
7.
Disukai
oleh rakan dan ahli keluarga 2m
8.
Dapat
bertindak secara rasional dan positif 2m
Penutup
Kesimpulannya,
remaja perlu mengelakkan diri daripada
stres agar kehidupan mereka sejahtera. . 2m
Soalan 2
Markah penuh 35
markah dibahagikan kepada:
Soalan 2(a) : 9
markah
Soalan 2(b) : 9
markah
Soalan 2(c) : 8
markah
Soalan 2(d) : 9
markah
Perhatian bagi soalan 2(a)
hingga Soalan (2d)
1. Jawapan hendaklah menggunakan ayat sendiri.
2. Jawapan hendaklah dalam ayat yang lengkap/sempurna.
3. Jika disalin
bulat-bulat daripada teks dan jawapan itu betul, berikan
separuh (50%) daripada markah yang diperuntukkan
sahaja.
Panduan Pemarkahan Soalan
Pemahaman
1. Soalan 2 markah:
DESKRIPSI
|
MARKAH
|
- Jawapan tepat mengikut
konteks/isi cukup dan ayat gramatis
|
2
|
- Jawapan kurang tepat/isi tidak
cukup
|
1
|
- Jawapan tidak tepat/ salah
|
0
|
2. Soalan 3 markah:
DESKRIPSI
|
MARKAH
|
- Isi cukup dan lengkap/relevan dengan
tugasan dan ayat gramatis
|
3
|
-
Isi
cukup dan lengkap/relevan tetapi ayat kurang gramatis
-
Isi
tidak cukup/kurang lengkap tetapi ayat gramatis
|
2
|
-
Isi kurang lengkap dan ayat kurang gramatsi
|
1
|
- Isi tidak betul/tidak relevan dengan
tugasan tatapi ayat gramatis
|
0
|
3. Soalan 4 markah
DESKRIPSI
|
MARKAH
|
- Isi cukup dan lengkap/relevan dengan
tugasan dan ayat gramatis
|
4
|
- Isi cukup dan lengkap/relevan tetapi ayat
kurang gramatis
|
3
|
- Isi tidak cukup/kurang lengkap tetapi
ayat masih gramatis
|
2
|
- Isi kurang lengkap/kurang relevan dan
ayat kurang gramatis
|
1
|
- Isi tidak betul/tidak relevan dengan
tugasan tetapi ayat gramatis
|
0
|
Soalan 2(a)
: Jawapan Pemahaman Umum
(i) maksud rangkaikata
- menginginkan / mengharap / menggalakkan
/ motivasi / sokongan 2m
(ii) - memberikan nasihat dan bimbingan
- tidak membiarkan mereka hanyut
- mengambil inisiatif memahami jiwa
anak-anak\
(iii) peranan sekolah
P1
- adakan kempen
P2
- mengehadkan tugasan / kerja rumah
P3 -
melaksanakan kaunseling secara aktif
P4 -
menggalakkan aktiviti sosial / kokurikulum
P5
- mengadakan motivasi
P6 -
melaksanakan guru penyayang
P7 -
memaklumkan masalah anak-anak kepada ibu bapa
Soalan 2(b) : Jawapan Petikan Drama
(i) - dapat belajar ke
peringkat yang lebih tinggi 1m
- dapat pekerjaan yang baik 1m
- gaji lumayan 1m
- menjadi manager / menjadi jurutera 1m
- bercakap bahasa Inggeris seperti orang Inggeris 1m
[ Maksimum : 2 markah]
(ii)
P1
- memberikan Man peluang belajar di
sekolah persendirian.
P2 - memberikan Man bantuan kewangan
agar berpeluang meneruskan
persekolahan.
P3 - menjadikan Man adik angkat agar
saya dapat memantau persekolahan
Man
P4 – memohon bantuan persekolahan daripada agensi tertentu supaya
persekolahan Man dapat
dibiayai.
P5 - memohon derma daripada orang
perseorangan supaya dapat
Menampung keperluan
persekolahan Man.
(terima jawapan
lain yang sesuai) - rujuk P
[Isi cukup : 2]
[Maksimum:3 markah ]
(iii)
Persoalan dalam petikan
i.
Kepentingan pendidikan / menimba ilmu pengetahuan.
Contohnya: Shahrul lebih berpengetahuan berbanding
dengan Man.
[1+1]
ii.
Persoalan kegagalan melanjutkan pelajaran
Contohnya : Man tidak
dapat melanjutkan melanjutkan pelajaran ke
peringkat yang lebih
tinggi kerana telah diberhentikan sekolah.
[1+1]
[Maksimum
: 2 markah]
Persoalan dalam drama
Persoalan kesetiaan seorang isteri terhadap suami
yang dikasihinya.
Contohnya, Jimah sanggup
menunggu di pantai kerana yakin suaminya,
Pak Jumaat selamat.
[1+1]
[Maksimum : 2 markah]
SOALAN 2 (c) Jawapan Petikan Prosa Klasik
(i) - ketua
kamu/awak/anda sangat baik/sempurna 2
m
- ketua kamu
sangat elok 1m
(ii) -
negeri itu terletak di sebelah matahari hidup (naik) - negerinya sangat besar
[Isi cukup : 2]
[Maksimum : 3 markah]
(iii) P1
memartabatkan/mengagung-agungkan
keturunan raja
P2
menggambarkan raja dari keturunan yang baik-baik
P3 untuk membezakan antara
golongan rakyat biasa dengan golongan raja
[Isi
cukup : 2]
[Maksimum : 3 markah]
SOALAN 2 (d) Jawapan Puisi Tradisioal
(i)
-
manusia/orang yang luar biasa /
memiliki ciri-ciri keistimewaan @ kelebihan
tertentu / sangat sempurna
/ yang lain daripada manusia biasa 2 m
-
bukan calang-calang orang / manusia 1m
-
bukan orang / manusia yang sembarangan 1m
(ii) P1 mengadakan kempen ‘cintailah bahasa
kebangsaan’ / kesedaran tentang kepentingan
bahasa kebangsaan di negara kita.
P2 semua iklan di media massa
menggunakan bahasa kebangsaan
P3 memperbanyak
siaran/saluran/slot bahasa kebangsaan di televisyen
P4 mengadakan pertandingan
berkaitan bahasa kebangsaan di peringkat sekolah
P5 meningkatkan penterjemahan buku
bahasa asing ke bahasa kebangsaan
P6 meningkatkan kepakaran tenaga
pengajar bahasa kebangsaan di sekolah-sekolah
[Isi
cukup : 2]
[Maksimum : 3 markah]
(iii) - Persoalan
kepentingan sifat sabar dalam usaha untuk mencapai kejayaan [1+1]
-
Persoalan kekuatan iman dalam menentang godaan syaitan / iblis [1+1]
@ untuk
menjadi orang yang berjaya
-
Persoalan pemimpin yang baik/sempurna/ideal ialah taat kepada
Allah / Tuhan [1+1]
-
Persoalan kemusnahan budaya dan bahasa disebabkan sifat lalai [1+1]
[Isi
cukup : 2]
[Maksimum : 4 markah]
SOALAN 3 Soalan 3 : Pengetahuan dan Kemahiran Bahasa
Markah penuh 30 markah dibahagikan kepada:
Soalan 3(a) : 6
markah
Soalan 3(b)
: 6 markah
Soalan 3(c) : 6
markah
Soalan 3(d) : 6
markah
Soalan 3(e) : 6
markah
Perhatian bagi
Soalan 3(a)
1. Berikan 1
markah bagi setiap ayat yang betul.
2. Tolak ½
markah bagi kesalahan ejaan/jalan
bahasa/tanda baca daripada
keseluruhan soalan.
3. Perkataan yang berkenaan digunakan sebagai
peribahasa, berikan 0 markah.
4 Perkataan digunakan sebagai nama khas,
berikan 0 markah.
5. Ayat yang dibina seperti satu ayat tetapi
sebenarnya lebih, tolak 1/2 markah
bagi
setiap ayat.
6. Jika semua perkataan dipakai dalam satu ayat, berikan pertimbangan sebagai
satu
ayat.
7. Boleh menggunakan struktur cakap ajuk dengan
mematuhi tanda bacanya.
8. Isi tidak jelas, tolak ½ markah daripada ayat
berkenaan.
.Membina Ayat
(i)
mengecil
bermaksud -
menjadi kecil. Api pelita semakin mengecil apabila sumbunya
bertahi.
Mengecilkan
bermaksud – menjadikan kecil, menjadikan tidak kurang
atau kurang besar
(lebar, luas
dsb). Cth mengecilkan api di dapur, mengecilkan
perbelanjaaan.
(ii)
mendatang
bermaksud –1.timbul ( berlaku, timbul
dll) dgn tiba-tiba 2. Datang dari tempat
lain
(tidak asli) cth orang
mendatang 3. Terbitan; kata-kata mendatang
kata-kata
terbitan. 4. Akan datang.
Mendatangkan
bermaksud – 1. membawa (memasukkan,
memanggil dr tempat lain. Cth.\: ...akan
mendatang
beberapa otang penyanyi dari luar. 2.
Menyebabkan
(mengakibatkan, menjadikan)
berlakunya (wujudnya, terdapatnya dll)
(iii)
mengalah
bermaksud – tidak mahu melawan (berkelahi, bertengkar dll),
mengaku kalah (dgn
tidak menentang
dsb), menyerah
mengalahkan
bermaksud – 1. Menyerang
(menentang dsbnya), menjadikan kalah (tertaklukdll),
menewaskan. 2. Mengatasi, menewaskan. 3. Mengatasi atau melebihi
kebolehan orang atau pihak lain. 4. Mengatakan (menganggap dll)
kalah.
(b) Menukarkan
cakap ajuk kepada cakap pindah
(i) Amin ingin tahu akan perasaan Iskandar apabila diumumkan sebagai
Tokoh Murid pada tahun itu.
(ii) Mak Cik
Limah menasihati Aisyah supaya tidak bersedih lagi kerana setiap peristiwa yang
berlaku pasti ada hikmah di sebaliknya.
(iii) Cikgu Hamidah kagum
dengan / memuji Swee Lan yang sangat cantik apabila berpakaian baju kurung serba kuning pada
pagi itu.
Arahan Pemarkahan: Disemak
secara impression.
Bahasa
baik
= 2m
Bahasa
Lemah = 1m
[Maksimum
= 6m]
(c) Kesalahan Ejaan dan Imbuhan
Kesalahan Ejaan
mendeskriminasikan -
mendiskriminasikan
kedalam - ke
dalam
afektif - efektif
Kesalahan Imbuhan
dielak - dielakkan
dihargai - menghargai
mengalakkan - menggalakkan
(d) Kesalahan Kata/Istilah dan Tatabahasa
Kesalahan Kata/Istilah
muncul - tiba,datang
diseru - diminta
/ dijemput
kumpulan - pasukan
/ skuad
Kesalahan tatabahasa
setiap
pengunjung-pengunjung - setiap pengunjung
didalam -
dalam
negara lain-lain -
negara-negara lain
e) Peribahasa
(i)
Usaha
tangga kejayaan,
(ii)
Berat mata memandang ,berat lagi
bahu memikul
(iii)
Belakang parang kalau diasah lagikan
tajam
Soalan 4
Perhatian bagi
Soalan 4
1. Jawapan berdasarkan novel-novel yang
dipelajari.
2. Jawapan hendaklah dalam ayat yang sempurna /
lengkap.
3. Pemberian markah bahasa berdasarkan impression.
4. Markah bahasa tidak boleh melebihi markah
isi.
Perhatian bagi (a)
(i) Jawapan tepat berdasarkan teks yang
dipelajari.
(ii) Pernyataan mestilah benar dan disokong dengan contoh yang tepat.
(iii) Berikan 1 markah bagi pernyataan yang
benar.
(v) Berikan 1 markah bagi huraian yang
tepat berkaitan novel yang dikaji.
(vi) Jika calon menjawab soalan dan markah isi
kosong berikan 1 markah bahasa.
(v) Markah maksimum untuk isi 4
markah dan markah maksimum untuk bahasa
3 markah.
Perhatian bagi (b)
(i) Berikan 1 markah bagi setiap pernyataan.
(ii) Berikan 2 markah bagi huraian atau contoh.
(iii) Jika calon menjawab soalan dan markah isi
kosong berikan 1 markah bahasa.
(iv) Markah maksimum untuk isi 6
markah dan markah maksimum untuk bahasa 2 markah.