SKEMA JAWAPAN BAHASA MELAYU KERTAS
DUA (SPM) PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN 2012
Markah penuh : 110 markah
Soalan 1
Markah penuh 30
dibahagi kepada:
(a) Isi - 20 markah
(b) Bahasa - 10 markah
(a) Isi [20 markah]
Nota:
(i)
Panduan mengira perkataan.
Perkataan yang dikira sebagai satu perkataan:
-nama khas
-perkataan berulang
-penggunaan kata sendi di dan ke
-tarikh
-angka yang ditulis dengan nombor atau perkataan
-gelaran
(ii)
Kira dan tandakan
jawapan calon setakat 120 patah perkataan sahaja sebelum diperiksa.
(iii)
Periksa jawapan calon setakat
120 patah perkataan sahaja. Yang selebihnya tidak perlu diperiksa.
(iv)
Berikan markah bagi setiap isi
yang tepat dan lengkap sahaja.
Bahagian
|
Markah
|
Markah
|
||||||||
(i) Pendahuluan
|
|
2
|
||||||||
(ii) Isi Tersurat
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
16
|
(iii) Isi Tersirat
|
12
|
11
|
10
|
9
|
8
|
7
|
6
|
5
|
4
|
|
(iv) Penutup/Kesimpulan
|
|
2
|
||||||||
Jumlah Markah
|
20
|
(b) Bahasa [10 markah]
dinyatakan dalam jadual
berikut:
Peringkat
|
Markah Isi
|
Markah Bahasa
|
Huraian
|
Baik
|
18
– 20
15
- 17
|
9
– 10
7
- 9
|
-Kesinambungan isi baik
-Struktur ayat/tatabahasa
baik
-Kosa kata luas
-Tanda baca/ejaan betul
|
Sederhana
|
12
– 14
8
- 11
|
6
– 7
4
- 6
|
-Kesinambungan isi
masih baik
- Struktur
ayat/tatabahasa
masih memuaskan
- Kosa kata masih
memuaskan
- Tanda
baca/ejaan juga
memuaskan
|
Lemah
|
1
- 7
|
1
- 4
|
- Pada keseluruhannya
dalam serba
kekurangan/tidak
memuaskan
|
Nota
(i)
Jika bahasanya agak baik, tambah
1 markah lagi.
(ii)
Jika bahasanya kurang
memuaskan, tolak 1 markah.
(iii)
Jika disalin bulat-bulat
perkataan demi perkataan, ayat demi ayat, walupun jumlah perkataan kurang
daripada 120 patah perkataan, berikan 0 markah.
(iv)
Jika rumusan kurang daripada
120 patah perkataan, markah tidak dipotong.
[Markah
bahasa maksimum : 10 markah]
Pendahuluan/Pengenalan [2 markah]
|
Markah
|
|
|
Petikan
menerangkan kebaikan / manfaat / kepentingan / kelebihan / keutamaan
permainan tradisional dalam Negara kita di sekolah
|
2
|
|
|
|
Isi
Tersurat [4 hingga 12 markah]
( Faedah
permainan tradisional )
|
|
|
1.
|
dapat membina fizikal kerana pemainnya
perlu bergerak
|
2
|
2.
|
untuk mengisi masa senggang setelah
pulang dari sekolah dan selepas penat bekerja.
|
2
|
3.
|
dapat mengeratkan hubungan sama ada dalam
kalangan pemain ataupun anggota keluarga.
|
2
|
4.
|
dapat menarik perhatian penduduk dari
kampung yang berdekatan
|
2
|
5.
|
dapat menanam sikap dan nilai kerjasama
|
2
|
6.
|
untuk mengatur strategi dan memilih
teknik yang terbaik untuk menang
|
2
|
7.
|
sesiapa sahaja boleh memainkannya dan
tidak melibatkan kos yang tinggi.
|
2
|
8.
|
boleh dimainkan di mana-mana dan bila-bila masa sama ada di luar
atau di dalam rumah.
|
2
|
|
||
Isi
Tersirat [4 hingga 12 markah]
(
Langkah-langkah untuk menghidupkan permainan tradisional )
|
Markah
|
|
1.
|
Mengadakan
promosi / iklan / pameran / pertunjukan
|
2
|
2.
|
Mencetak
risalah / menulis jurnal tentang permainan tradisional
|
2
|
3.
|
Menjadikan
satu aktiviti kokurikulum wajib di sekolah
|
2
|
4.
|
Mengadakan
pertandingan / karnival permainan tradisional
|
2
|
5.
|
Mewujudkan
satu pusat / jabatan kesenian dan permainan tradisional
|
2
|
6.
|
Kerajaan
menjadikan sebagai satu acara tahunan wajib dalam negara
|
2
|
|
|
|
Kesimpulan
/ penutup [2 markah]
|
Markah
|
|
|
Kesimpulannya,
kita hendaklah terus berusaha memastikan permainan tradisional ini terus
disuburkan dalam masyarakat supaya permainan tradisional ini kekal sebagai
budaya bangsa kita.
|
2
|
Soalan 2
Soalan
2(a) : 9 markah
Soalan
2(b) : 9 markah
Soalan
2(c) : 8 markah
Soalan
2(d) : 9 markah
1.
Jawapan hendaklah menggunakan ayat
sendiri.
2.
Jawapan hendaklah dalam ayat
yang lengkap/sempurna.
3.
Jika disalin bulat-bulat
daripada teks dan jawapan itu betul, berikan separuh
(50 %) daripada markah yang
diperuntukkan sahaja.
Panduan Pemarkahan Soalan Pemahaman
DESKRIPSI
|
MARKAH
|
- Jawapan
tepat mengikut konteks/isi cukup dan ayat gramatis
|
2
|
- Jawapan
kurang tepat/isi tidak cukup
|
1
|
-Jawapan tidak
tepat/salah
|
0
|
DESKRIPSI
|
MARKAH
|
-Isi cukup dan
lengkap/relevan dengan tugasan dan ayat
gramatis
|
3
|
-Isi cukup dan
lengkap/relevan tetapi ayat kurang gramatis
-Isi tidak cukup/kurang
lengkap tetapi ayat gramatis
|
2
|
-Isi kurang
lengkap dan ayat kurang gramatis
|
1
|
-Isi tidak
betul/tidak relevan dengan tugasan tetapi ayat
gramatis
|
0
|
3.
Soalan 4 markah :
DESKRIPSI
|
MARKAH
|
-Isi cukup dan
lengkap/relevan dengan tugasan dan ayat
gramatis
|
4
|
-Isi cukup dan
lengkap/relevan tetapi ayat kurang gramatis
|
3
|
-Isi tidak
cukup/kurang lengkap tetapi ayat masih gramatis
|
2
|
-Isi kurang
lengkap/kurang relevan dan ayat kurang gramatis
|
1
|
-Isi tidak
betul/tidak relevan dengan tugasan tetapi ayat
gramatis
|
0
|
Soalan 2(a) : Petikan Umum Markah
- terus ditinggalkan / disisihkan / hilang 2
- makin ditinggalkan / disisihkan /
hilang 1
(ii)
Tanggapan-tanggapan tersebut
ialah
- permainan yang ketinggalan zaman 1
- tidak menyeronokkan 1
- membuang masa mereka 1
- membosankan. 1
Mana-mana dua jawapan
-
mewujudkan persatuan / kelab
permainan tradisional untuk semua
murid-murid dan guru-guru 2
- mengadakan
pertandingan antara rumah / sekolah / daerah / negeri 2
- membuat pameran / pertunjukan semasa hari sukan sekolah 2
- mewujudkan bilik kokurikulum
khas untuk permainan tradisional 2
- menjadikan kegiatan / karnival utama setiap tahun sempena
sambutan Kokurikulum peringkat sekolah 2
Mana-mana dua jawapan
- Suara Pak Husain sangat
lemah 1
- semangat Pak Husain sudah
hilang 1
- Dia menjadi takut-takut 1
- Dia selalu meracau 1
- menyebut apa-apa sahaja
yang dilihatnya sebagai tentera Jepun 1
- Dia melihat mayat di
mana-mana, walaupun kami tidak melihatnya 1
Mana-mana dua jawapan
- menulis sebuah buku /
biografi pejuang 1
- meminta pihak kerajaan
memberikan insentif 1
- meminta pihak sejarawan
mendokumentasikan 1
- meminta pihak berwajib
memberikan anugerah / pingat 1
- meminta pihak kerajaan
memberikan keistimewaan/layan baik 1
Mana-mana
dua jawapan
- berani. Peristiwa
menguburkan mayat tentera dan orang mati 1 + 1
- semangat setia kawan .
Peristiwa membohongi tentera Jepun
untuk menyelamatkan penduduk kampung 1 + 1
-
Bertanggungjawab. Peristiwa
menyelamatkan penduduk kampong 1 + 1
Nilai murni daripada keseluruhan cerpen:
-
Kasih sayang. Mak Da yang menangisi kehilangan Pak Husain
ketika mereka berpindah. 1 + 1
-
Kebijaksanaan. Pak Husain bijak
menggunakan tipu
daya untuk
menyelamatkan diri daripada askar Jepun. 1 + 1
-
Patritiotisme. Pak Husain
sanggup menggadikan nyawanya
untuk berjuang
menentang penjajah. 1 + 1
Mana-mana satu jawapan
-
Seluruh bentuk badan tuan
puteri 2
-
Seluruh tubuh badan tuan puteri 2
-
Anggota sulit tuan puteri 1
(ii)
Keistimewaan yang dimiliki oleh burung bayan ialah
- rupanya sangat indah 1
- matanya daripada intan
1
- bulunya
daripada pusparagam 1
- kakinya
daripada emas 1
-
suaranya sangat merdu 1
Mana-mana dua jawapan
(iii)
Dua sebab Raja Indera Bumaya
menukarkan dirinya kerana
-
ingin merapati tuan puteri 1
-
ingin menggoda tuan puteri 1
-
ingin menarik perhatian tuan
puteri 1
-
mengelak daripada dikenali oleh
sesiapa 1
-
mengelak daripada ditangkap /
dihukum 1
(i)
Persamaan antara kehidupan
seorang petani dengan seorang nelayan
- seorang yang
hidup miskin 1
- seorang yang
sentiasa berusaha 1
- seorang yang
berkorban untuk keluarga 1
- seorang
yang tidak menyusahkan orang lain 1
- seorang
yang mempunyai ramai anak / tanggungan 1
Mana-mana
dua jawapan
(ii)
Kemiskinan dalam masyarakat
dapat ditangani adalah dengan
-
Mencari pekejaan yang
berpendapatan tinggi 1
-
Melakukan kerja-kerja sambilan
/ tambahan 1
-
Meningkatkan tahap pendidikan
dalam keluarga 1
-
Pihak kerajaan memberikan
bantuan / perkhidmatan 1
-
Menyertai program-program
pembangunan ekonomi 1
-
Menjalankan perniagaan sambil
dibantu pihak kerajaan 1
Mana-mana dua jawapan
-
Seseorang yang jujur / amanah 2
-
Seseorang yang sanggup berkorban
untuk keluarga 2
-
Seseorang yang bertanggungjawab 2
-
Seseorang yang berkasih sayang
/ prihatin 2
-
Seseorang yang sentiasa
berusaha bersungguh-sungguh 2
-
Seseorang yang tidak
menyusahkan pihak lain. 2
Mana-mana dua jawapan
Soalan 3
Markah
penuh 30 markah dibahagikan kepada :
Soalan
3(a) : 6 markah
Soalan
3(b) : 6 markah
Soalan
3(c) : 6 markah
Soalan
3(d) : 6 markah
Soalan
3(e) : 6 markah
Perhatian
bagi soalan 3(a)
1.
Berikan 1 markah bagi setiap
ayat yang betul.
2.
Tolak ½ markah bagi kesalahan ejaan/jalan
bahasa/tanda baca daripada keseluruhan soalan.
3.
Perkataan yang berkenaan
digunakan sebagai peribahasa, berikan 0 markah.
4.
Perkataan digunakan sebagai
nama khas, berikan 0 markah.
5.
Jika memberikan makna dan tepat
maknanya, berikan markah penuh 1 markah.
6.
Ayat yang dibina seperti satu
ayat tetapi sebenarnya lebih, tolak ½ markah bagi setiap ayat.
7.
Jika semua perkataan digunakan
dalam satu ayat, berikan pertimbangan sebagai satu ayat.
8.
Boleh menggunakan struktur
cakap ajuk dengan mematuhi tanda bacanya.
9.
Isi tidak jelas, tolak ½
markah.
10.
Sengaja menambah atau mengubah
imbuhan (jika berkenaan), berikan 0 markah.
- tidak mematuhi peraturan
(undang-undang) bersalahan.
- tidak menyetujui,
membantah, menentang, tidak menepati
(ii) menyalahkan
-
Menganggap salah, menangkis,
menyangkal
(iii) melebihi
-
Lebih daripada melewati,
melampaui, mengatasi, membuat supaya menjadi lebih
(iv) melebihkan
-
Menjadikan lebih, membanyakkan,
memandangkan lebih penting
- menyebabkan kelihatan
lebih cantik atau elok
-
Mencantikkan, mengindahkan
dengan sesuatu.
[6 markah]
3(b) Tukar Cakap Ajuk ke Cakap Pindah
(i)
Amin mengucapkan selamat petang
kepada Encik Malik dan meminta kebenaran untuk bercakap dengan Farid.
(ii)
Encik Malik membalas semula
ucapan selamat petang Amin dan ingin tahu orang yang sedang bercakap dengannya.
(iii)
Amin menyatakan bahawa dia
kawan sekelas dengan Farid.
(iv)
Encik Malik memaklumkan bahawa Farid
baru sahaja keluar dan minta Amin menyatakan pesan yang hendak disampaikan jika
ada.
(v)
Amin memberitahu bahawa dia
hendak mengajak Farid ke rumah Ali untuk berbincang tentang kerja kursus
mereka.
(vi)
Encik Malik bersetuju untuk
menyampaikan pesanan tersebut lalu Farid mengucapkan terima kasih.
[6
markah]
Ejaan Yang Salah
|
Ejaan Yang betul
|
||
1
|
Ageh
|
1
|
Agih
|
2
|
Calun
|
2
|
calon
|
3
|
Istirehat
|
3
|
istirahat
|
Imbuhan Yang Salah
|
Imbuhan Yang
betul
|
||
1
|
memotongkan
|
1
|
memotong
|
2
|
semak
|
2
|
menyemak
|
3
|
mengisikan
|
3
|
mengisi
|
[6 markah]
Kata / Istilah Yang Salah
|
Kata / Istilah Yang Betul
|
||
1
|
penghawa dingin
|
1
|
Pendingin hawa
|
2
|
murka
|
2
|
marah
|
3
|
menyumbangkan
|
3
|
meningkatkan
|
Tatabahasa Yang Salah
|
Tatabahasa Yang Betul
|
||
1
|
orang pekerja-pekerja
|
1
|
orang pekerja
|
2
|
merotan
|
2
|
rotan
|
3
|
oleh kerana
|
3
|
oleh sebab
|
[6 markah]
3 (e) Peribahasa :
(ii) seperti cacing kepanasan
(iii) melentur buluh
biar daripada rebungnya.
[6 markah]
Soalan 4
Markah penuh :15 markah
Panduan pemarkahan bagi Soalan 4
(ii)
Jawapan hendaklah dalam
ayat-ayat lengkap
(iii)
Beri 1 markah untuk 1
nilai
(iv)
Beri 1 markah
untuk huraian
(v)
Nilai tanpa huraian maksimum 2 markah
(vi)
Huraian tanpa nilai beri 0
markah
(vii)
Markah isi maksimum 4 markah
(viii)
Markah bahasa maksimum 3
markah
(ix)
Markah bahasa diberi secara
‘impression’
Baik = 3 markah
Sederhana
= 2 markah
Lemah =
1 markah
(xi)
Calon tidak menjawab 0 markah.
[Maksimum: 7 markah]
(b) (i)
Jawapan berdasarkan dua
buah novel yang dipelajari
(ii)
Jawapan hendaklah dalam
ayat-ayat lengkap
(iii)
Beri 1 markah untuk 1
tema
(iv)
Beri 2 markah untuk huraian
setiap tema
(v)
Huraian secara umum beri 1 markah
(vi)
Huraian tanpa tema beri 0
markah
(vii)
Markah isi maksimum 6 markah
(viii)
Markah bahasa maksimum 2
markah
(ix)
Markah bahasa diberi secara
‘impression’
Baik = 2 markah
Lemah =1 markah
(xi)
Calon tidak menjawab 0 markah.
[Maksimum:
8 markah]
4 (a) – NOVEL KEMBARA AMIRA
pengetahuan ibunya Profesor
Zaidah.
2.
Persitiwa Amira dan
rakan-rakannya mencari Malique yang hilang di kawasan Gua
Gunung Gajah.
3.
Peristiwa pertemuan semula
keluarga Tau, Ipah dan Sabi di kawasan Gua Gunung Gajah setelah berpisah
beberapa tahun lamanya.
4.
Peristiwa Amira belajar menjadi
seorang arkelogi bersama-sama ibunya Profesor Zaidah dan pelajar-pelajar
Profesor Zaidah.
5.
Peristiwa Amira berkawan rapat dengan
Jacinta walaupun berlainan bangsa dan agama.
6.
Peristiwa kecintaan alam
sekitar iaitu Tau dan beberapa orang Asli cuba menghalang orang luar datang ke
kawasan Gua Gungung Gajah untuk meneroka atau mengambil hasil hutan dan galian
di situ.
7.
Peristiwa kejujuran Amira yang
telah memulangkan semula ketulan emas yang telah diberikan oleh Itai kepadanya
yang menyebabkan orang Asli di situ terkejut.
4 (b) – NOVEL AZFA HANANI.
Peristiwa yang
berfaedah
1.
Peristiwa ketabahan seorang
gadis yang hidup dalam kemiskinan iaitu Azfa Hanani yang hidup menumpang dengan
Pak Long Madi dan seorang sepupu yang menghidap penyakit folio.
2.
Peristiwa kecekalan seorang
gadis yang menyamar dan hidup dalam keluarga kaya iaitu Azfa Hanani yang
menyamar sebagai Tengku Murni terpaksa mengharungi hidup dalam sebuah rumah
bangle.
3.
Peristiwa Azaf Hanani menyamar
sebagai Tengku Murni sanggup mengambil risiko semata-mata untuk membantu
pihak-pihak yang lain yang sedang menghadapi masalah tertentu.
4.
Peristiwa Azfa Hanani yang
sentiasa berdoa dan membaca Al-Quran dan menghadiahkannay kepada kedua-dua ibu
bapanya yang telah meninggal dunia.
5.
Peristiwa Azfa Hanani yang
gigih untuk menuntut ilmu pengetahuan walaupun dia berasal daripada keluarga
susah semata-mata untuk masa hadapan.
6.
Peristiwa Tengku Makmur dan
anaknya, Tengku Muzaffar yang amat mementingkan darjat dan pangkat sehingga
memandang rendah kepada Azfa Hanani.
7.
Peristiwa Datin Maziah menjadi
kurang siuman dan tidak sihat kerana sentiasa mengenangkan anaknya Tengku Murni
yang telah meninggal dunia akibat kemalangan menunjukkan kasih sayang seorang
ibu terhadap anaknya.
4 (a) – NOVEL KEMBARA AMIRA
1.
Kerjasama dalam membuat kajian
dan penyelidikan arkelogi
2.
Kerjasama membantu
menyelamatkan gadis yang lemas
3.
Kerjasama memelihara alam
sekitar daripada dicerobohi dan dirosakkan oleh mereka yang tidak
bertanggungjawab.
4.
Kerjasama mencari rakan yang
hilang / diculik
5.
Kerjasama membantu orang luar
yang datang membuat kajian arkelogi.
6.
Kerjasama membantu menunjukkan
jalan dan panduan kepada pengkaji luar.
4(b) – NOVEL AZFA HANANI
1.
Kerjasama membantu pihak lain
yang mempunyai masalah kesihatan.
2.
Kerjasama menolong untuk
menyamar bagi membantu meringankan beban orang lain
3.
Kerjasama menggantikan rakan
yang ada urusan lain dalam pertandingan koakademik.
4.
Kerjasama membongkar dan
menyelesaikan masalah kekeluargaan.
5.
Kerjasama membantu
menggembirakan dan menyedarkan orang lain
PERATURAN PERMARKAHAN TAMAT